Nieuw-zeeland eerste 2,5 weken - Reisverslag uit Wellington, Nieuw Zeeland van Joproossien - WaarBenJij.nu Nieuw-zeeland eerste 2,5 weken - Reisverslag uit Wellington, Nieuw Zeeland van Joproossien - WaarBenJij.nu

Nieuw-zeeland eerste 2,5 weken

Door: Jop Roossien

21 December 2014 | Nieuw Zeeland, Wellington

Lieve vriendjes,
Vandaag is dag nummer 5 op reis, dit is me derde dag in nieuw-zeeland en om eerlijk te zijn mis ik jullie nog niet heel erg ;). Begon met een verschrikkelijke vlucht van 12 uur naar Bangkok naast een snotterende dikke Engelse man die totaal niet van plan was om maar 1 woord met mij te delen. Gelukkig hard ik een prima tv schermpje voor me waar ik toen maar wat films ben gaan kijken. Van Thailand naar Taipei weer naast de zelfde man en maar dik keer gelukkig ook een schermpje en die vlucht was zo voorbij. Maaaar toen was ik in Taipei waar ik 10 uur de enige niet-aziaat was en me 10 uur echt volledig verveeld heb, maar ik kon niet slapen want had een tas bij me waar al me belangrijke spullen in zaten. Na 10 uur eindelijk t vliegtuig in en zat naast niemand dus heerlijk geslapen en overstappen bij Sydney en die vlucht was ook zo voorbij. Eenmaal aangekomen in Auckland ging t redelijk vlot met de bagage maar ze hebben hier blijkbaar een niet normaal strenge food-inspection dus mocht daar heerlijk met me moeie kop 2 uur in de rij gestaan. Maar eenmaal erdoorheen kon ik eindelijk naar t hostel! Wist totaal niet was te verwachten en de eerste avond was t daarom ook eventjes wennen, ben daarom maar vroeg gaan slapen, de volgende dag was ik vroeg op en was t tijd om me eerste backpackers zo goedkoopmogelijke ontbijten te halen. Onderweg daarnaartoe sprak een meisje mij aan of ik model zou willen zijn, dus ik met me iets te blije kop ja tuuuurlijk!! Had ik blijkbaar verkeerd geluisterd bleek t dat ze een make-up opleiding deed en dat ze vandaag der examen had voor mannen make-up, toen ik erachter kwam vond ik t te zielig om weg te gaan dus binnen no-time zat ik met smokie-eyes en teveel make-up op midden in Auckland!! Kreeg t er gelukkig makkelijk af en toen wat eitjes gehaald en heerlijk ontbeten, ik ging bij een Duitse jongen aan tafel zitten en daar een beetje mee lopen ouwehoeren en uiteindelijk hebben we besloten om maar niet de hele dag in t hostel te zitten en naar mount-Eden te gaan met zijn reisgenootje en wat biertjes meegenomen. Maar we moesten om 6 uur terug zijn in t hostel want er waren gratis hotdogs en die konden we natuurlijk niet missen! Waren we om 4 uur terug en gingen we wat biertjes drinken met wat andere mensen. Maar we waren de tijd vergeten dus we gingen om half 7 omhoog om de hotdogs te halen maar die waren op :( toen maar een salade gemaakt en gezellig de hele avond biertjes drinken met was mensen. Zitten Een paar mensen bij die al 2/3 jaar op reis zijn dus heb van hun wat handige tips gekregen. Na 10 uur mag je niet meer drinken in t hostel dus zijn we naar t park gegaan. Je mag hier alleen niet opstaat drinken en aangezien we blijkbaar nogal luidruchtig waren stond de politie binnen 20 min voor onze neus en mochten we alle biertjes heerlijk leeggooien of Eem boeten van 300 dollar betalen per persoon. Keuze was snel gemaakt! Toen maar terug naar t hostel en toen naar bed want was redelijk kapot van de dag! En nu ben ik net wakker en zit ik dit blogje te schijven en ga vandaag waarschijnlijk met een gast die ik gister ontmoet heb met zijn auto maar een strand wat heel chil blijkt te zijn met zwart strand. Nou dit was t dan voor nu, cioa cioaaa!!

Hallo maatjes,
Zondag 7 december zou mijn bus naar de bay of islands vertrekken dus ik stond keurig op om half 7 om de bus van half 8 te pakken. Was op tijd maar na een uur wachten was de bus er nogsteeds niet. Dus ik het kiwi office bellen, die ging pas een half uur later open, dus nog een halfuurtje wachten. Bleek de bus die dag niet te rijden, dus ik mocht nog lekker een nachtje ik Auckland verblijven. Die dag niet heel veel gedaan en de volgende dag weer om half 7 op en gelukkig reed die wel! Was een rit van 3 uur en tijdens een tussenstop had ik contact gemaakt met een Duitse gozer en besloot om die avond gezellig met hem te dineren ( pasta voor 4 dollar pp). Volgende dag gingen we een trip maken naar het meest noordelijke puntje van nieuw-zeeland en daar hebben we een wandeling gemaakt van 3 uur en dat was echt heeeeel mooi!! Toen verder naar duinen van 90 meter hoog en daar gingen we vanaf snowboarden of sandboarden, was heeel vet om te doen! Daarna gingen we met de bus over 90 Miles beach en daar hebben we even op t strand gechild en toen weer terug naar t hostel! Die avond gingen we wat biertjes drinken met die Duitse gozer en 3 Engelse meisjes en nog 2 andere Duitse jongens. Met deze groep ben ik verder gaan reizen top rotorua dus als ik we zeg bedoel ik deze mensen. In totaal 3 nachtjes in bay of Island gebleven en toen terug naar Auckland. Die avond zijn we in Auckland een kroegentocht gaan doen en dat was heel leuk maar de drank was een beetje te duur voor m'n budget dus dat was een beetje een tegenvaller! De volgende ochtend weer om 8 uur op om door de gaan naar hot water beach waar we 1 nachtje hebben geslapen. Was helemaal niks in de omgeving, het enige wat je kon doen was rond 6 uur met een schep naar t strand gaan en als je maar diep genoeg graaft kwam en heet water uit de grond omdat er een lava flow precies deronder licht. Wij kwamen om half 7 aan dus wij konden maar 10 minuten van dit prachtige natuurfenomeen genieten! Maar t was wel leuk om te doem! Volgende ochtend door naar rotorua en dat licht midden in een volkanisch gebied en er komt dan allemaal zwafel omhoog. T is een hele mooie stad t enige puntje is dat de geur niet bepaald heel prettig is! We bleven daar voor 2 nachten en de eerste nacht ging ik samen met ongeveer 15 andere mensen van de kiwi bus slapen bij de maorio people, dat is de bevolking die oorspronkelijk in n-z leefden. Elke maorio stam heeft een stam-lijder en wij als kiwi stam hadden de geliefde lijder Jop Roossien. Dit hield eigenlijk niet heel veel in behalven dat bij de openings ceremonie ik voor iedereen moest gaan staan en de moario krijgers recht in de ogen de hele tijd moest blijven kijken en verral niet lachen of wegkijken want dat is een hele grote belediging. Ze gingen de hakka doen alleen dan 5 min lang met 3 verschillende krijgers, jullie moeten maar even de hakka opzoeken op YouTube want het is een beetje lastig uit te leggen. En het andere voordeel van lijder is dat ik als eerste van het onbeperkt eten mocht gaan genieten, je moet je voorstellen dat ik elke avond heel beperkt pasta ofzo eet en dan opeens dit. Heb nognooit zo volgezeten. 2 mensen gingen ziek naar bed omdat ze teveel hadden gegeten. Na het eten hebben we de hele avond in de Hottops gezeten das was helemaal prima, volgende dag terug naar het hostel in rotorua en die dag was het heel mooi weer dus hele dag in t zwembad een beetje gekloot en in de avond was het weer biertjes tijd! Volgende dag naar taupo en daar bleef ik voor 4 nachten. De eerste nacht gingen we meteen aantal mensen een zeilboot toer doen over het taupo meer, was heel mooi want vanaf het meer kom je 12 volkomen zien! Toen kwam een fantastische dag waar we eindelijk konden uitslapen en die dag was het ook mooi weer dus gewoon rustig aan gedaan die dag! Volgende dag gingen we de tongorero crossing doen! Eem 19.4 kilometer lange wandeling die vanaf 1000 meter boven zeelevel tot ongeveer 2300 meter boven zeelevel ging. Klink alleenmaal heel mooi t enige probleem was dat we midden in een wolk liepen en 20 meter zicht hadden en t de hele tijd regende. Was dus niet een heel groot succes. 6,5 uur over gedaan en is zeker een aanrader zegt iedereen, zolang t maar mooi weer is! Mensen die t hadden gedaan die het 2 dagen eerder hadden gedaan hadden mooi weer en die zeiden dat t het mooiste is wat ze ooit hadden gezien! Toen we eenmaal terug waren om 4 uur s'middags want ja we moesten die dag 5;30 opstaan hebben we wat gegeten en gelijk door naar bed want we waren kapot! We gingen de volgende dag door naar river valleys en de busreis was heel mooi want het is een heel ruig landschap hier, we hebben 3 hele mooie volkanen gezien bijvoorbeeld. T enige probleem is van deze plek is dat de dichtbijzijnde supermarkt of bar 30 kilometer verderop is. Dus was niet heel veel te doen toen we aankwamen, we hebben gewoon een beetje gerelaxt en gezwommen in de rivier die stervenskoud is! Avond oprijd naar bed want de volgende ochtend gingen we white water raften . Dit was echt heel vet, we gingen van 3 meter watervallen of met de raft en dat voor 10 kilometer lang. Was wel heel hard peddelen soms maar hoort erbij!en nu zit in in de bus van river valleys naar wellington waar ik voor 3 nachten blijf en vanaf daar door naar kaiteriteri waar ik kerst lekker aan her strand ga vieren!
Au revoir allemaal tot over 3,25 maanden!!

• 22 December 2014 - 00:18

De Bijv.:

Lieve backpacker! Wat heerlijk om je verhaal te lezen. Zo herkenbaar!! 90 Miles Beach ben ik ook t zandduin naar beneden gesjeesd. En Roturua: door jouw verhaal ruik ik opeens weer die rotte eieren lucht. Jach! En voor de rest is dit het ultieme backpackersleventje: vroeg op, reizen en gezelligheid met mede reisgenoten onder het genot v bier. Ik kijk nu al uit naar je volgende reisverslag. veel plezier op het Zuidereiland en hopelijk met dolfijnen zwemmen in Kaikoura. Dikke zoen. Ingrid (en Paul)

• 22 December 2014 - 00:20

Ysa:

wahhhh ik ben jaloers! zo te horen heb je het top gek! geniet zoveel mogelijk!!

• 22 December 2014 - 05:43

Sandra:

Lieve Joppio, wat een heerlijk verslag, ga lekker door met genieten! Vind t erg leuk te lezen wat je doet, so keep up the good work..... Liefs Folkert, Daan en Sandra

• 22 December 2014 - 18:30

Oma Yvonne:

lieve Jop, wat heerlijk die verhalen, we genieten ervan. Leuk dat je gezellige mensen om je heen hebt.
    Ga fijn door met je verslag zo af en toe zodat wij meeegenieten, maar let wel goed op je uitgaven.

Liefs, opa en oma Xxx

• 23 December 2014 - 20:08

Je Broeder Van Een Andere Moeder (Niels:

Jopanus wat klinkt dit chill zeg! Ziek jaloers op jou pikkenpijper! Doe rustig met je geld en doe het vooral veilig:) Wij missen jou wel een beetje, maar ik kan je vertellen dat het bier in Nederland ook rijkelijk vloeit!!

Vriendelijk groet,

• 30 December 2014 - 13:56

Tinie:

Hoi Jop,
    Wat fijn om een verslag van je te kunnen lezen. Wens je de rest van je reis net zo veel plezier als tot nu toe. Kijk uit naar je volgende verslag.
    Geniet en alvast een goede jaarwisseling gewenst. Tinie